Statenleden niet overtuigd dat varend ontgassen onschadelijk is
Provinciale Staten zijn er allerminst gerust op dat het varend ontgassen van binnenvaartschepen veel minder schadelijk is dan wordt gedacht. Dat bleek woensdagmiddag bij een bijeenkomst op het provinciehuis. Daar gaven twee onderzoekers van Rijkswaterstaat tekst en uitleg over hun onderzoeken naar de effecten van het varend ontgassen op het milieu.
De deskundigen concluderen op basis van berekeningen die zij hebben gedaan dat de uitstoot van alle schadelijke stoffen ver onder alle normen blijft. Er is niets om je zorgen over te maken, maar de Statenleden hebben daar zo hun twijfels bij. Er leven nog veel vragen over de betrouwbaarheid van die geruststellende woorden.
"De onderzoekers hebben modellen gemaakt met daarin berekeningen", zegt Gert-Jan Ransijn van JA21. "En die modellen gaan over de effecten op de waterkwaliteit. Maar die stoffen blijven ergens, namelijk in de lucht. En die ademen we allemaal in." Volgens Ransijn stelt de wet dat je sowieso geen kankerverwekkende stoffen mag lozen. "Hoeveel of hoe weinig dan ook."
'Veel onzekerheden'
Willem Boutkan van de PVV is ook kritisch op de presentatie van de deskundigen. "Er zitten nog veel onzekerheden in het onderzoek van de deskundigen. Het is gebaseerd op aannames. En er komt pas vervolgonderzoek als de minister hen daar opdracht toe geeft. Iedereen wil van dit varend ontgassen af."
Boutkan is er van overtuigd dat de kosten voor het beheerst ontgassen bij een installatie op de schouders komen van de schipper. "De verladers zullen echt niks gaan betalen zolang dat niet hoeft." Boutkan heeft er weinig vertrouwen in dat het plan van gedeputeerde Cora Smelik om een convenant op te stellen om het varend ontgassen te stoppen wel gaat helpen: "Veel van die eigenaren van de ladingen zitten aan de andere kant van de wereld. En de vraag is of je die kunt meekrijgen als je internationaal niks kunt afspreken."
Tankschepen die minerale oliën of chemicaliën vervoeren, hebben te maken met gassen en dampen die na het lossen in de ladingtanks achterblijven. Bij een volgende reis moeten deze gassen en dampen uit de tank zijn. Schippers gebruiken daarom grote ventilatoren die lucht onder in de tanks blazen. De gevaarlijke stoffen komen dan via de bovenzijde van de ladingtank naar buiten. Deze stoffen zijn gevaarlijk en behoren bijna altijd tot de groep zeer zorgwekkende en kankerverwekkende stoffen.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Geen geld uit Europa voor ontgassingsinstallaties
FLEVOLAND • Zaterdag 08 juliDe Europese commissie geeft geen subsidie voor een plan om 15 ontgassingsinstallaties in Nederland in gebruik te nemen of te bouwen. Met deze installaties moeten giftige, kankerverwekkende dampen uit...
-
Varend ontgassen uiterlijk volgend jaar juli verboden
FLEVOLAND • Woensdag 17 meiUiterlijk volgend jaar juli is er een verbod op varend ontgassen. Dat heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Vanaf dan zal de Inspectie Leefomgeving en Transport erop h...
-
Hoorzitting over verbod varend ontgassen
FLEVOLAND • Woensdag 08 februariIn de Tweede Kamer komt een hoorzitting over de vraag of een verbod op varend ontgassen mogelijk is. Aanleiding is een juridische analyse van de Erasmus Universiteit. Daaruit blijkt dat zo'n verbod we...
recent nieuws
-
Rechter: provincie gaat over strengere vergunning voor schroothandel
LELYSTAD •Een rechtszaak over de uitstoot van schadelijke stoffen door een buurbedrijf is voor een Lelystadse ondernemer op een teleurstelling uitgelopen. Het bedrijf Heynen aan de Staalstraat stapte naar de re...
-
3FM-dj Luc doet tientallen achtbaanrondjes in Walibi voor Serious Request
BIDDINGHUIZEN •Maak zoveel mogelijk rondjes non-stop in een achtbaan en haal daar geld mee op. Dat was de opdracht die 3FM-dj Luc Sarneel van luisteraars kreeg voor Serious Request. De actie van 3FM staat dit jaar i...
-
Lukt het de gemeente Almere om het aantal laadpalen in 2030 ruim te verdubbelen?
ALMERE •De gemeente Almere heeft in 2030 meer laadpalen nodig dan aanvankelijk werd gedacht. In 2020 werd nog uitgegaan van 2.500 palen voor elektrische auto's, nu staat de prognose op 5.500 palen. Meer dan e...