Foto: ANP
Lelystad Airport 50 jaar; vijf vragen over jarig vliegveld
Lelystad Airport bestaat vijftig jaar. In 1973 begon het vliegveld met een grasbaantje voor sportvliegtuigjes. Daar kwamen later nog sproeivliegtuigen bij voor de landbouw. In de jaren daarna groeide het uit tot een airport met een baan van 2700 meter. In 2019 zou Lelystad Airport de deuren openen als nieuwe regionale luchthaven voor vakantievluchten. Maar tot op de dag van vandaag is het vliegveld niet open voor grote vliegtuigen. Luchtvaartjournalist Richard Schuurman beantwoordt vijf vragen over het jubilerende vliegveld.
Waarom duurt het zo lang?
Sinds 2019 is het vliegveld klaar voor gebruik en sindsdien staat het vliegveld ook leeg. Nog steeds is geen besluit genomen of het vliegveld überhaupt open gaat en wanneer dit zou zijn. Volgens luchtvaartjournalist Richard Schuurman zijn daar meerdere redenen voor aan te wijzen. Bij plannen die twintig jaar geleden zijn gemaakt, zaten al fouten. De Raad van State heeft toen tot twee keer toe plannen afgekeurd. Daarnaast zijn er recenter fouten ontdekt in milieurapporten. Zo zouden berekeningen met het vliegtuiglawaai niet kloppen.
Een andere factor is volgens Schuurman een veranderende politieke situatie met betrekking tot het klimaat. "De klimaatproblemen zijn veel duidelijker geworden." De laatste jaren zijn daar ook de problemen met stikstof bij gekomen.
Wie bepaalt wat er met het vliegveld gebeurt?
De politiek. Dat is het korte antwoord van de luchtvaartjournalist. "Schiphol moet zijn huiswerk doen, de minister neemt een besluit en dan zal de Tweede Kamer uiteindelijk daar het laatste zegje over kunnen doen." Ook de Eerste Kamer is dan aan zet om wat van het besluit te vinden. Volgens Schuurman kan dat spannend gaan worden bij de komende provinciale Statenverkiezing. Daarmee wordt indirect de Eerste Kamer gekozen. "Hoe de hazen dan lopen, het wordt in maart spannend."
Als mensen het niet eens zijn met het genomen besluit, kunnen zij naar de rechter stappen. Schuurman vermoedt dat de zaak dan bij de Raad van State komt.
50 jaar Lelystad Airport, is dat een feestje waard?
"Tja, een beetje raar gevoel natuurlijk, zo'n feestje", zegt de journalist. "Wat heb je te vieren? De luchthaven is niet open waarvoor het bedoeld was." Toch is het volgens Schuurman de moeite waard om bij de lange geschiedenis van het vliegveld stil te staan. "Het is een luchthaven geweest waar de kleine luchtvaart heeft kunnen floreren."
Op Lelystad Airport hebben veel piloten leren vliegen. Veel vliegscholen zaten vroeger gestationeerd in Lelystad, legt Schuurman uit. Het was en is volgens de journalist daarmee de drukste regionale luchthaven als het gaat om het aantal vliegbewegingen. In 2022 waren er 84.000 vliegbewegingen. In het verleden is dat 120.000 vliegbewegingen geweest. Daarmee had Lelystad Airport een zeker status, aldus de luchtvaartjournalist. "De glans is er af door de discussie die natuurlijk de afgelopen vijftien jaar wordt gevoerd over het vliegveld."
Waarom zijn er boerderijen gekocht door Schiphol?
De Schiphol Group (eigenaar van Lelystad Airport) wil op deze manier stikstofuitstoot compenseren. Op het vliegveld is het niet mogelijk om minder stikstofuitstoot te realiseren, legt Schuurman uit, dus is gekeken naar andere opties. Het uitkopen van boerderijen is het geworden, ook al is politiek Den Haag daar op tegen.
De uitgekochte boerderijen liggen in Gelderland. De Gelderse gedeputeerde Peter Drenth is faliekant tegen en heeft laten weten niet met het plan mee te werken.
Hoe nu verder?
Eerst moet de Schiphol Group het huiswerk af hebben, voordat de minister een besluit neemt. Dat gaat dan naar de Tweede Kamer. Hoe politiek Den Haag gaat beslissen, is volgens luchtvaartjournalist Richard Schuurman een grote vraag. Een jaar geleden dacht hij dat het vliegveld nooit open zou gaan. Toch zijn er ook partijen die vóór de opening zijn. "Ik zou op dit moment niet durven voorspellen hoe de discussie op dit punt gaat aflopen."
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Miniatuurprotest tegen Lelystad Airport in MadurodamLELYSTAD
LELYSTAD •Bij de onthulling van de miniatuurversie van Lelystad Airport in Madurodam is een protestactie gehouden door Stichting Red de Veluwe. Heel toepasselijk hadden zij mini-protestborden meegenomen naar he...
-
Lelystad Airport binnenkort wél open in MadurodamLELYSTAD
LELYSTAD • Zaterdag 06 meiLelystad Airport krijgt een miniatuurversie in Madurodam. Het modelvliegveld wordt 8 juni geopend en komt in het park in Den Haag naast Schiphol Airport te liggen. Het vliegveld wordt daarmee de derde...
-
Opening Lelystad Airport voor CDA voorlopig niet aan de ordeLELYSTAD
LELYSTAD • Woensdag 12 aprilBij regeringspartij CDA in de Tweede Kamer bestaat op dit moment geen steun voor de opening van Lelystad Airport voor groot vliegverkeer. Pas als er sprake is van een flinke verduurzaming van de lucht...
recent nieuws
-
Kwartetten, voorlezen en boeken ruilen op Dag van Mini-biebDRONTEN
DRONTEN •Aan de Dag van de Mini-bieb deden zaterdag landelijk 150 beheerders van de kleine openbare bibliotheek-boekenkastjes mee. Bij de kastjes kon er gekletst, geknutseld en gekwartet worden. Dronten was go...
-
Onderzoek naar gevallen glasplaat van Florestoren op FloriadeterreinALMERE
ALMERE •Almere laat onderzoeken hoe een glasplaat van de Florestoren op het Floriadeterrein zaterdag naar beneden kon vallen. Uit voorzorg is een deel van de omgeving rond de flat afgezet met hekken. Behalve...
-
Weer panden gesloten in Almere na vondst drugsALMERE
ALMERE •In Almere zijn vrijdag weer twee panden gesloten vanwege drugsvondsten, meldt de gemeente. Het gaat om een woning in de Indische Buurt in Almere Buiten en een bedrijfspand in Stedenwijk in Almere Stad...