​​​​​​​JSF-straaljagers op Lelystad Airport? Luchtmacht verkent de mogelijkheden

LELYSTAD • Vr 9 februari 2024 | 10:45 • Vrijdag 9 februari 2024 | 10:45

Lelystad Airport staat op een lijstje met vliegvelden, die de Koninklijke Luchtmacht mogelijk in de toekomst zou willen gebruiken voor F-35 jachtvliegtuigen, beter bekend als Joint Strike Fighter (JSF). De ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat bevestigen dat hierover wordt gesproken. Het gaat om algemene gesprekken en er is nog niks concreets, benadrukken woordvoerders.

Bij de uitbreidingsplannen van Defensie die nu ter inzage liggen, gaat het in Flevoland tot nu toe vooral om een kazerne, munitiedepot en een laagvlieggebied voor helikopters. Maar Flevoland kan dus ook te maken krijgen met jachtvliegtuigen.

In dezelfde plannen staat dat er een tekort aan ruimte is voor het onderbrengen van drie squadrons met totaal 45 Nederlandse jachtvliegtuigen plus incidenteel 40 buitenlandse toestellen en 10 transport/tankervliegtuigen.

Na sluiting van een aantal vliegbases in de afgelopen decennia zijn alleen Leeuwarden en Volkel nog open voor jachtvliegtuigen. Door de internationale veiligheidssituatie moet de Luchtmacht jaarlijks in Nederland 7.500 vluchten (sorties) kunnen maken. Zij komt ruimte tekort voor 2.300 sorties.

Drie scenario's
De Notitie Reikwijdte en Detailniveau Ruimte voor Defensie, waarin ook de kazerneplannen staan, benoemt drie scenario's. De eerste is uitbreiding van Leeuwarden en Volkel. In elk geval in Friesland is er al verzet tegen nog meer sorties dan de huidige 2.700 per jaar. Volkel zit op 2.000 sorties.

Optie twee is dat er een extra locatie voor jachtvliegtuigen bij komt voor tijdelijk of permanent gebruik. Optie drie gaat uit van twee extra locaties. De notitie noemt het deels militaire, deel civiele Eindhoven Airport als mogelijkheid, maar ook vliegbasis Gilze-Rijen, Woensdrecht of de heropening van De Peel. Eindhoven en Gilze-Rijen springen nu al bij met capaciteit.

Civiele luchthaven
Onderdeel van optie 2 en 3 is de mogelijke "samenwerking met een civiele luchthaven." Eindhoven levert al capaciteit. Schiphol en Rotterdam The Hague Airport zijn onwaarschijnlijk. Dan blijven Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Lelystad Airport als mogelijke burgerluchthavens over.

Een woordvoerder van Defensie wil niet meer kwijt dan dat er over Lelystad verkennende gesprekken worden gevoerd. "Kan het überhaupt? En wat betekent het dan?" In de zogeheten antwoordnota op de zienswijzen, die tot en met maandag op de plannen kunnen worden ingediend, verwacht het ministerie dit voorjaar meer te kunnen melden.

Ook komt er nog een milieueffectrapportage, waarin per locatie wordt gekeken naar de gevolgen van geluidsoverlast, luchtkwaliteit, veiligheid, de natuur, en de impact op het energienetwerk. Net als bij de plannen voor de kazerne en het munitiedepot is het aan het nieuwe kabinet om te besluiten wat waar zou moeten komen.

Niet betrokken
Lelystad Airport zegt dat zij en Royal Schiphol Group niet bij de gesprekken zijn betrokken en dus ook niet weet wat de komst van jachtvliegtuigen met zich meebrengt. De luchthaven hoopt nog steeds dat het nieuwe kabinet Lelystad Airport opent voor commercieel vliegverkeer, ook al heeft een meerderheid van de Tweede Kamer het kabinet eind januari opgeroepen dit niet te doen.

De provincie zegt geen informatie te hebben over de mogelijke komst van jachtvliegtuigen naar Lelystad. Een woordvoerder zegt dat de notitie van Defensie wel meer projecten bevat die niet gekoppeld zijn aan een specifieke locatie. Mochten er wel concrete voornemens zijn, dan verwacht de provincie dat zij hierover tijdig wordt ingelicht.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel