F-35's Lelystad gaan vliegen in geplande 'waves': 'Dus niet de hele dag door'
Wanneer vliegen de F-35's precies? Hoe zullen die vliegroutes verlopen? En hoeveel last heb ik ervan? Het waren enkele vragen die werden gesteld tijdens een online informatiebijeenkomst van Defensie over de komst van F-35-gevechtsvliegtuigen naar Lelystad Airport.
De sessie vond woensdagochtend plaats. Tijdens de bijeenkomst werd uitgelegd wat de plannen precies zijn. Ook konden kijkers vragen stellen, die vervolgens werden beantwoord door de geïnterviewden of door mensen achter de schermen. Niet elke vraag werd beantwoord. Voor de online sessie hadden 195 mensen zich aangemeld.
Onder anderen Roy Hemmelder en Martijn Kleiberg van Defensie waren aanwezig en ook Tim Artz van onderzoeksbureau Antea Group. Zij hebben de Milieueffectrapportage (PlanMER) ontwikkeld. Deze rapportage werd door Defensie gebruikt om te bepalen welke locaties geschikt zijn voor uitbreiding, bijvoorbeeld voor de inzet van F-35-gevechtsvliegtuigen.
Vliegen in 'waves'
Veel vragen van aanwezigen gingen over hoe vaak er nou gevlogen gaat worden. Duidelijk is dat het gaat om 2.300 starts en landingen van F-35's. In de bijeenkomst gaf Martijn Kleiberg van Defensie aan dat ze gaan vliegen in 'waves': "Dus niet de hele dag door. We gaan samen weg en komen samen terug."
Die waves kunnen overdag zijn, maar ook in de avond, zegt Kleiberg. Defensie wil de overlast zoveel mogelijk beperken. "Daarom willen we in gesprek met omwonenden om te bepalen wanneer wij het beste kunnen vliegen op de dag." De planMER spreekt overigens over twee momenten op de dag met starts van vier vliegtuigen.
Ook kwamen er veel vragen binnen over de geluidsoverlast, voor omwonenden maar ook voor dieren. Woningen die binnen de zone zitten waar de geluidsoverlast meer dan 70 decibel is, mogen er officieel niet meer staan.
Daarbuiten is nog een zone. De zogenoemde 40 Ke-zone. Ook daar moeten maatregelen genomen worden, zegt Hommelder van Defensie. "En dan moet je denken aan geluidsisolerende maatregelen."
Militair medegebruik
Ook kwam ter sprake hoe de luchthaven precies ingedeeld moet gaan worden. Defensie heeft zestig tot negentig hectare nodig, maar kon nog weinig zeggen over welke bedrijven precies moeten wijken. De planMER noemt de huidige baan van de RDW, een aangrenzend stuk landbouwgrond, een deel van de bestaande luchthaven en aangrenzende bedrijfsgrond als mogelijke locaties.
Roy Hemmelder gaf in de online sessie aan dat het Defensie om militair medegebruik gaat. "Bedrijven die op Lelystad Airport zitten, kunnen daar gewoon blijven." Ze willen nu met de eigenaar van het vliegveld, Royal Schiphol Group, in gesprek hoe het verder ingevuld moet worden. "Maar het is niet de bedoeling dat het alleen een militair luchthaven wordt", zegt Hemmelder.
In de PlanMER staat dat de start- en landingsbaan mogelijk met 300 meter verlengd moet worden, zodat er een veiligheidssysteem kan worden aangelegd om gevechtsvliegtuigen af te remmen. Het gevolg is wel dat de Politieacademie mogelijk moeten wijken. In de online informatiebijeenkomst werd verteld dat verlenging een mogelijkheid is: "De baan is lang genoeg, maar de NAVO vraagt om een langere baan."
Defensie wil dus met de academie in gesprek daarover. Eerder was al bekend dat het oefencentrum van de politie van Lelystad naar Marknesse gaat verhuizen.
Tot 9 juli kan iedereen via een zienswijze reageren op de plannen. Defensie heeft hiervoor een speciale website ontwikkeld en roept tijdens de online bijeenkomst op om daar zoveel mogelijk gebruik van te maken. "De mensen die daar wonen zitten in de haarvaten, zij kunnen als geen ander laten weten of we de plek goed hebben onderzocht", zegt Hemmelder
Volgende week donderdag 12 juni organiseert de krijgsmacht weer een fysieke bijeenkomst in het Van der Valk hotel in Lelystad. Ook dan kunnen er zienswijzen worden ingediend.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Nog veel onduidelijk na crash van Lelystads vliegtuig bij Londen
FLEVOLAND • Zo 13 juli • Zondag 13 juliEen vliegtuig dat van Londen onderweg was naar Lelystad Airport is zondagmiddag neergestort bij vliegveld London Southend. Het gaat om een toestel van Zeusch Aviation. Dit bedrijf zit op Lelystad Airport....
-
Raad Lelystad stuurt kabinet boze brief over plannen Defensie
FLEVOLAND • Di 24 juni • Dinsdag 24 juniDe gemeenteraad van Lelystad stuurt een zeer kritische brief naar het kabinet. De raad is teleurgesteld en voelt zich geschoffeerd dat het kabinet zich in mei alleen heeft uitgesproken over F-35 straaljagers...
-
Onderhoud in plaats van vluchten op Lelystad Airport, vliegveld op slot vanwege NAVO-top
LELYSTAD • Ma 23 juni • Maandag 23 juniIn verband met de NAVO-top wordt Lelystad Airport vanaf maandagmiddag 15:00 uur tijdelijk gesloten. Vanwege veiligheid voor de vele regeringsleiders die de top in Den Haag bijwonen, is in een straal van...
recent nieuws
-
Zomerserie: Houtribdijk bestaat 50 jaar (deel 1)
FLEVOLAND • Zo 20 juli • Zondag 20 juliDe Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen bestaat 50 jaar. In onze zomerserie van deze week vertellen we het bijzondere verhaal achter de dijk, over de bijbehorende sluizen en de polder die er nooit...
-
Honderden deelnemers begonnen aan het Open Tennis- en Padeltoernooi in Lelystad
LELYSTAD • Zo 20 juli • Zondag 20 juliMet een recordaantal van zevenhonderd deelnemers is zondag het meerdaagse Open Tennis- en Padeltoernooi aan de Sportparkweg in Lelystad begonnen. Voor de organisatie een hele uitdaging om dit internationale...
-
Kunstenaar exposeert in eigen tuin, 'Bijzondere plek en heel intiem'
ALMERE • Zo 20 juli • Zondag 20 juliIn de tuin van kunstenaar Willem Koot uit Almere is zondag de tweede editie van 'Kunst bij Koot' georganiseerd. Dit keer waren ook twee gastkunstenaars uitgenodigd. Met de expositie wil Willem Koot de...