Schade Urkersluis groter dan gedacht

URK
De schade aan de brug over de Urkersluis blijkt groter dan gedacht. De brug raakte twee weken geleden zwaar beschadigd toen een binnenvaartschip klem kwam te zitten onder het brugdek. De reparatie duurt langer en de brug kan pas in december weer open en dicht voor schepen. Eerst was er sprake van november.

Complexe klus
De afgelopen weken heeft de provincie een aannemer ingeschakeld om onderzoek te doen naar de schade aan de brug. Een tandwiel van de hefinstallatie blijkt dusdanig beschadigd te zijn, dat het volledig moet worden vervangen. De leveringstijd van dit onderdeel bedraagt tenminste 12 weken. Dat betekent dat de reparatiewerkzaamheden op zijn vroegst medio december worden afgerond, in plaats van begin november zoals eerder werd ingeschat. 

Autoverkeer krijgt voorrang
De provincie heeft in overleg met gemeenten Urk en Noordoostpolder besloten de brug weer omlaag te laten. De brug kan zowel staand als liggend gerepareerd worden, maar de provincie acht het onveilig en dus onverantwoord om de brug over de Urkersluis ruim drie maanden buiten gebruik te stellen voor wegverkeer en hulpdiensten, in geval van calamiteiten. De afgelopen dagen was alleen de Arie de Witbrug beschikbaar voor verkeer. Autoverkeer kan vanaf aanstaande woensdag weer gebruik maken van de brug over de Urkersluis. 

Hinder scheepvaart
De keuze van de provincie betekent dat een deel van de scheepvaart wordt belemmerd, omdat de brug tijdens de reparatiewerkzaamheden niet bediend kan worden en daardoor alleen kleinere schepen door de sluis kunnen. Schippers en bedrijven die hierdoor het meest worden geraakt, zijn door de provincie geïnformeerd.

Planning
Het neerlaten van de omhoog staande brugklep vindt komende dinsdag 19 september plaats. Die dag is de sluis gestremd voor de scheepvaart. Deze werkzaamheden zijn weersafhankelijk: bij slecht weer kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Na de werkzaamheden is de brug weer beschikbaar voor het verkeer. Vanaf dat moment geldt een lengte- en hoogtebeperking voor schepen die door de sluis willen varen.

reacties (7)

  • Roel

     

    Afgelopen vrijdag fietse ik toevallig over de sluis maar plezier vaart kan blijkbaar gewoon gebruik maken van de sluis.

    reageer
  • brug-oud-schou

     

    tenminste 12 weken om een tandwieltje te maken, dit is toch geen ruimtevaarttechnologie ?? kijk eens even met de snijbrander in de kelder bij de bruggen die alleen maar open hoeven voor de pleziervaart, of vervangen zijn door aquaducten of er hier of daar niet een tandwiel ligt........... hoe moeilijk ist?

    reageer
  • Kees

     

    Ach pak toch een fiets naar je werk op het industrieterrein zover is dat niet. En Urk is zo groot toch alles moet met een auto? Alles kan met de fiets af of zit je met je poepert liever in een auto? Bangebroeken bang voor een beetje regen... is dat het?

    reageer
  • Desiree

     

    Het duurt langer dan gedacht. Het werk is praktische gelijk. Aannemers en bedrijven in de metaal hebben het druk.

    reageer
  • Jan van Loosen

     

    Het probleem lijkt onoverbrugbaar 🤣🤣

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hans

     

    Schade aan de sluis is groter dan de kosten van een brugwachter voor 5 jaar. Tsja bij de provincie weten ze altijd beter hoe het op papier kan. Die hotemetoten hebben ervoor gestudeerd en verdommen het om naar ervaring van brugwachters uit de praktijk te luisteren. Maar ja het zijn dan ook de gedeputeerde die geen last hebben van de gedupeerde.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat staat nergens en volgens u is het dus zo'n Euro 500.000. Het is allemaal wachttijd en niemand lijdt feitelijk schade. De aannemer heeft er twee dagen voor nodig ter plekke met een hijskraan en in een werkplaats moet wat werk gedaan worden. Bij SKF moet een tandwiel besteld worden. AL met al minder dan Euro 50.000 Een halve FTE

  • As

     

    Ja het is echt een goede besparing gebleken om bruggen en sluizen op afstand te bedienen

    reageer
  • Arie

     

    Ja, dat vinden er meer. Maar dat weten we nu al wel.

  • de accountant

     

    Dat heeft er niets mee te maken. En daarbij zijn de kosten van dit incident kleiner dan de besparing per kwartaal. De gesloten stand kost niets, het omvaren voor die paar bootjes ook niet. Uiteindelijk is het veel wachten en een zooi kraanuren en arbeidsuren, klein bier.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert