Kansen Lelylijn afhankelijk van provincies

NOORDOOSTPOLDER • Zo 24 februari 2019 | 8:00 • Zondag 24 februari 2019 | 8:00

Het is cruciaal dat de lobby voor de Lelylijn de steun krijgt van de provincies Flevoland, Friesland en Groningen. Dat zegt Wim van Wegen van D66 Noordoostpolder in het programma Over Flevoland Gesproken.

Tweede Kamerleden hebben volgens Van Wegen laten weten dat ze zich willen inzetten voor de spoorverbinding van Lelystad via Emmeloord naar het noorden, als de betrokken provincies zich achter het initiatief opstellen.

Wim van Wegen denkt te kunnen rekenen op steun van de provincies Flevoland en Friesland, maar beschouwt Groningen nog als een hindernis. Die provincie twijfelt aan de haalbaarheid van de Lelylijn en ziet meer heil in snellere treinen via de Hanzelijn.

Symposium
D66, CDA en het bedrijfsleven in Noordoostpolder houden vrijdagavond 1 maart een symposium over de Lelylijn in het Zuiderzeelyceum in Emmeloord. Die bijeenkomst moet volgens Van Wegen de discussie over de spoorverbinding nieuw leven inblazen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (14)

  • Joop

      Ma 25 februari Maandag 25 februari

    Er rijden genoeg treinen alles hoeft niet door de Flevoland we hebben storing genoeg hier of vertraging vind het wel mooi zo

    reageer
  • Martijn

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Laten we op hem gaan stemmen, over vier jaar horen we er meer van

    reageer
  • CT

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Het is een grote opening van het noorden. Bedrijven kunnen zich meer in het noorden vestigen omdat er een snelle verbinding is naar het achterland. Niet alleen voor personen maar vooral ook voor goederen vervoer.

    reageer
  • Jordi

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Hallo nog een oude koe,ach waarom niet, op naar het INPOLDEREN tbv nieuwe provincie MARKERWAARD meteen probleem van luchthaven SCHIPHOL opgelost.

    reageer
  • Chris

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    @fake-Herman: Zweeds warenhuis? Heb je het over Amsterdam-Zuidoost? Niet te volgen verhaal.

  • Herman

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Ik stel voor dat het vliegveld nu definitief sluit. Ja, echt! ik ben helemaal om.
    Ik denk verder om van de asfaltstrip een extra parkeerterrein voor dat Zweedse warenhuis te maken.Ook denk ik aan een carpoolplaats van het al jaren braakliggende hotelbouwterrein met een oplaadstation voor elektrische auto's. Ik ga de diesel verkopen .

  • Hans.

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Laten we dan het plan voor een berg in de Noordoostpolder weer van stal halen. Goed voor de economie in de NOP. Die berg kan ook tussen de Noordoostpolder en de Houtribdijk, dan heeft de NOP tegelijk een goede verbinding naar Noord-Holland. De visser van Urk kunnen mooi rondvaarten rond die berg verzorgen met hun pulskotters. De EU betaalt vast wel mee aan dit innovatieve plan.

  • Boels

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Oude balletjes opgooien heeft geen zin.
    Volgens de klimaatgekte moet de mobiliteit aangepakt worden.
    Dat betekent een drastische vermindering van het pretvervoer en het woon/werkverkeer.
    Het d66-programma staat er vol van.
    Eigenlijk dient de Hanzelijn gesloopt te worden om het klimaat te redden.

    reageer
  • pieter de oude

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Mobiliteit is een gruwel voor veel Flevolanders,
    vandaar dat veel winkelcentra op sterven na dood zijn.
    Sommige zouden het liefst Batavia stad ook nog sluiten.

  • laat alle reacties zien
  • Hendrik

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Laat Lely erbuiten. Die had een spoorlijn over de Afsluitdijk gepland.

    reageer
  • Beans

      Ma 25 februari Maandag 25 februari

    Eigenlijk is dit een verkapte Zuiderzeelijn.

  • Bewoner

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Het wordt tijd dat er richting het noorden meer geïnteresseerd gaat worden. Randstad is al vol gebouwd. Woon-werkverkeer moet meer gespreid worden. Daar is een nieuwe verbinding een belangrijke bassis voor. Politiek Denhaag toon lef en neem je verantwoordelijkheid.

    reageer
  • Jaap

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Flauwekul. Er is in Almere en Lelystad woningbouwruimte te over. Dat hoeft niet in de NOP of Friesland of Groningen. Forenzen over lange afstand is slecht voor het klimaat. En vergeet de birdstrikes niet. De eerste zeearend in de Oostvaardersplassen sneuvelde ook tegen de trein.

  • Michael

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Waar begin je aan... de spoorlijn is jaren geleden al afgeblazen en de gelden ervoor zijn al verdeeld aan de provincies. Flevoland heeft toen van het geld de n50 laten verbreden. Het nu weer proberen is kansloos aangezien de gebieden krimpen qua inwoners, je ziet ook hoe moeilijk het al is om een nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Almere op de agenda te krijgen, maar de man is ervan overtuigd dat we even een lelylijn gaan aanleggen

    reageer
  • Wouter

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    E: Heerlen e.o. krimpen ook, ondanks prima treinverbindingen. Idem Achterhoek (Doetinchem e.o.). Den Helder idem. Treinen voorkomen krimp niet.

  • Erik

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Het krimpt aangezien er geen fatsoenlijke verbindingen zijn

  • Sjors van Kempen

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Opzichtige verkiezingspropaganda. Die lijn gaat er nooit komen en dat weet D66 in de NO-polder dondersgoed. Laat ze dat eerlijke verhaal vertellen i.p.v. goedkoop zieltjes te winnen nu er over een week of 3 verkiezingen zijn.

    reageer
  • Joop.

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    WIm van Wegen: je jaren inspannen kan wel zijn, maar feit blijft dat de Zuiderzeelijn ooit geschrapt is, omdat bleek dat inzet van de Zuiderzeelijngelden op een andere manier meer economisch effect zou hebben. Dir projcten zijn of worden vervolgens ook uitgevoerd, zoals de verbreding van de N50 binnen Flevoland, de nieuwe haven bij Urk, ombouw van het verkeersplein Joure, de haak rond Leeuwarden, en de A7 bij Groningen enzovoorts. D66 wedt ook op teveel paarden tegelijk, want in de provincie pleit D66 voor een spoorlijn Lelystad - vliegveld - Harderwijk, die overigens weer mooi aansluit op een Noord-Hollandse lobby voor een spoorlijn Enkhuizen - Lelystad. Landelijk zet D66 met andere partijen zich weer in voor snelle treinen over de Hanzelijn. Geen visie, geen afstemming? En ook geen geld, want er moeten van Jetten miljarden naar aardgasloos?

  • Wim van Wegen

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Beste Sjors, als je het nieuws rond dit onderwerp de laatste paar jaar een beetje hebt gevolgd weet je dat D66 - er zijn overigens meer partijen mee bezig - zich al een tijdje inspant voor een nieuwe spoorverbinding. Even zoeken op Google en je bent weer helemaal bij.

  • M

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Goed initiatief. Zal een boost zijn voor de economische ontwikkeling van de Lely-lijn regio. Ook woon-werk verkeerd van Noord naar West v.v. zal makkelijker worden.

    reageer
  • Harry

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Spoorlijnen brengen geen economische groei, zeker niet in een regio waarin ook de auto geen enkel congestieprobleem heeft. De Hanzelijn heeft ook niet geleid tot een geweldige boost in Lelystad, Dronten of Kampen. Het OV-gebruik is in Noord-Nederland laag. Zelfs al die nieuwe snelwegen rond Leeuwarden leiden tot 0,0 economisch effect. Pak liever de N50 tussen Kampen en Zwolle aan, die vormt wel een echt knelpunt.

  • ojee

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    haha je ziet de boost van de Hanzelijn inderdaad in Lelystad waar het centrum een spookgebied gaat worden.

  • pieter de oude

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    En een zweefbaan,? die valt niet meer op tussen
    al die windmolens.

  • Rob

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Gaat het nooit halen zo’n lijn, economisch gezien weinig zinvol en de Hanselijn is een prima alternatief om sneller in het Noorden te komen dan eerder. Ook is Zuid Flevoland economisch gezien veel sterker dan Noord Flevoland om het dan nog maar niet te hebben over de bewoners aantallen onderling.

    reageer
  • Karel

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Top. Zal wel een paar keer de lijn meppel Zwolle v.v. Saboteren. Dan is het noorden los van de randstad...😏

  • De Vries

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Onzin. Alleen Emmeloord heeft er profijt van, via Zwolle is al snel genoeg. Een verbinding naar Enkhuizen en dan tweesporig naar Hoorn, dat levert meer op.

    reageer
  • Groninger

      Ma 25 februari Maandag 25 februari

    Groningen zou het meest moeten profiteren! Voor honderden miljarden uit de Groninger bodem gepompt en wat leverd het Groningen op. We moeten nog bedelen bij dit kabinet om onze schade vergoed te krijgen. En als een Groninger dan vraagt om een snelle verbinding met het westen, wordt deze afgescheept met inhaalstroken tussen Groningen en Zwolle en een Hanzelijntje, die zeker geen versnelling in de reistijd tussen Groningen en Amsterdam hebben gebracht. Het wordt tijd dat ze in de Randstad eindelijk eens iets terug gaan geven in ruil voor alle ellende die ze in Groningen hebben aangericht.

  • Wouter

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    J: Drachten heeft nu hoogfrequente snelbussen. Die vervangen door elk halfuur een stoptrein is niet echt beter.

  • Jitske

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Wat dacht je van Drachten? Die heeft dan ook een mooie directe verbinding met Groningen. En als er een storing is tussen bijvoorbeeld Meppel en Zwolle, dan kun je toch nog vanuit het noorden naar de Randstad en vice versa. Lost een hoop problemen op de weg op.

  • Harry

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    @Hendriek: nee hoor, @De Vries heeft gelijk, tussen Hoorn-Kersenboogerd en Enkhuizen is enkelsporig, met alleen dubbelsporige stations in Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek, en twee eindsporen in Enkhuizen. Hoorn - Heerhugowaard is trouwens ook enkelsporig, met een dubbelsporig station in Obdam.

  • Hendriek

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Dit is onzin. Tweesporig van Enkhuizen naar Hoorn ligt er al jaren.

  • Dick Offringa

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Kan Noordoostpolder die 50 miljoen euro Zuiderzee gelden gaan inzetten?

    reageer
  • Ezther

      Zo 24 februari Zondag 24 februari

    Zinloze zaak nu al het geld van die vorige lijn al verdeeld en besteed is.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert