Pot met miljoenen Zuiderzeelijngeld bijna volledig besteed

FLEVOLAND • Do 6 januari 2022 | 6:00 • Donderdag 6 januari 2022 | 6:00

Zo'n 64 miljoen euro aan subsidie; dat is het bedrag dat de afgelopen tien jaar naar de Noordoostpolder en Urk is gegaan als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De snelle spoorverbinding zou van de Randstad, via Flevoland naar het noorden van Nederland lopen. In 2022 loopt de subsidietermijn af en moet de pot met geld leeg zijn.

Dankzij de miljoenencompensatie is de economie in Noordelijk Flevoland versterkt. En net nu het geld zo goed als besteed is, staat een spoorlijn naar het noorden opnieuw in het regeerakkoord. Die heet nu de Lelylijn, maar heeft in principe hetzelfde traject als de Zuiderzeelijn.

Veel verschillende projecten
De grootste hap uit de subsidiepot ging naar de verbreding van de N50 tussen Emmeloord en Ens. Verder is er geïnvesteerd in de ontwikkeling van de composietindustrie. Het toerisme op Urk kreeg ook een boost via het plan 'De Parel van Urk'. De Vollenhoverbrug tussen Marknesse en Vollenhove werd vervangen. Verder gaan er nog miljoenen naar de nog te realiseren Maritieme Servicehaven op Urk, de verplaatsing van het RDW-testcentrum van Lelystad naar Marknesse en naar de integrale gebiedsontwikkeling van het Werelderfgoed Schokland.

Schokland

Het Rijk heeft in totaal vijftig miljoen euro in de compensatiepot gestopt. De provincie heeft daar acht miljoen bijgelegd, Noordoostpolder vier en Urk twee miljoen euro. Nog niet alle projecten zijn afgerond. Het is wel de bedoeling om daar dit jaar een klap op te geven, want anders kan de rijksbijdrage in gevaar komen.

Hoe is de economie versterkt?
Wat in ieder geval vaststaat, is dat de werkgelegenheid in noord-Flevoland is gegroeid. Sinds 2012 zijn er zo’n 7000 banen in Noordoostpolder en Urk bijgekomen. Ook hebben er zich meer bedrijven gevestigd. Dat heeft natuurlijk niet alleen met de Zuiderzeelijngelden te maken maar die hebben er wel aan bijgedragen.

Bij de composiet-industrie in de Noordoostpolder is de versterking van de economie het meest concreet. In deze industrie zijn er zo'n 200 banen bijgekomen. Verder is er een composiet-laboratorium gekomen, een mbo-opleiding composiet en een lectoraat Kunststoftechnologie bij hogeschool Windesheim.

Deadline in zicht
De Zuiderzeelijngelden kwamen in 2012 beschikbaar. Op dit moment is nog niet al het geld besteed. Dit jaar moeten toeristische projecten zoals de integrale gebiedsontwikkeling Schokland, Waardevol Waterloopbos en Basiskamp Kuinderbos nog beginnen. Wethouder Hans Wijnants van Noordoostpolder denkt dat dit voor het eind van het jaar gaat lukken. Ook grote projecten zoals de maritieme servicehaven op Urk en de verplaatsing en de verlenging van het RDW-testcentrum moeten nog van start gaan. Maar hiervoor is het geld veilig gesteld en gereserveerd. Deze projecten komen door de naderende deadline volgens Noordoostpolder en Urk niet in gevaar.

Een maquette van het MITC in Marknesse, waar ook de RDW-testbaan onderdeel van wordt

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel