Hoogleraar Woningmarkt: 'Combinatie extra woningen en aanleg Lelylijn ligt voor de hand'

FLEVOLAND • Di 20 april 2021 | 7:00 • Dinsdag 20 april 2021 | 7:00

Het is een logische voorwaarde die wordt gesteld, om alleen extra huizen te bouwen als óók de Lelylijn wordt aangelegd. Dat concludeert hoogleraar Woningmarkt Peter Boelhouwer van de TU Delft na het lezen van 'Bouwstenen voor het Deltaplan', dat Flevoland, Friesland, Drenthe en Groningen hebben opgesteld.

De provincies willen samen 320.000 nieuwe woningen bouwen, ongeveer een kwart van de Nederlandse woningbouwopgave. Peter Boelhouwer vindt het een begrijpelijk plan. "Er is een enorme woningbehoefte. Er moeten in Nederland de komende 40 jaar zeker twee miljoen woningen worden bijgebouwd. Die kun je in hoge dichtheid in de Randstad plaatsten, maar het ligt meer voor de hand om dat beter te gaan spreiden." Dat kan volgens de hoogleraar alleen met een goede infrastructuur. "Openbaar vervoer hoort daarbij. Het is ook een langgekoesterde wens van de noordelijke provincies om beter aangesloten te zijn op het westen en dat zal de economie ook verder versterken, dus dat deze combinatie nu wordt gekozen ligt voor de hand."

'Zo veel bouwen is haalbaar'
Flevoland en de drie noordelijke provincies waren al van plan om 100.000 woningen te bouwen. Onder voorwaarde dat er extra spoorverbindingen komen, kunnen daar nog eens 220.000 huizen bij. Flevoland neemt van het totaal dan 120.000 voor haar rekening. "Die volumes zijn haalbaar, je moet alleen even kijken hoe lang je daar over gaat doen. Een miljoen huizen in tien jaar is te doen en daarvan kunnen er best een paar honderduizend buiten de Randstad worden gebouwd. Dat is geen enkel probleem, dat moet kunnen", aldus Boelhouwer.

Om de grote extra hoeveelheid woningen te kunnen bouwen, is een snelle spoorverbinding tussen het noorden en de Randstad volgens de provincies vereist. Ook moet bestaand spoor worden verbeterd en zijn de IJmeerverbinding (Almere-Amsterdam) en de Nedersaksenlijn (Enschede-Groningen) noodzakelijk. Die koppeling tussen woningbouw en infrastructuur is onvermijdelijk, zegt Boelhouwer. "Ik vind het een logische voorwaarde, anders krijg je nog grotere verkeersinfarcten richting Utrecht en Amsterdam. Daar moet je dus een goed alternatief voor kunnen bieden. Openbaar vervoer is een goede optie en echt wel nodig om dit soort grote aantallen woningen te kunnen realiseren."

'Extra infrastructuur hoort bij nieuwbouw'
Investeringen in voorzieningen bij nieuwbouw zijn bovendien ook niet uitzonderlijk, vindt de hoogleraar. "Ook in de steden worden voorzieningen zoals parken en stations aangelegd als er extra woningen bij komen. Dus waar je dat ook doet, daar hoort gewoon infrastructuur bij."

Het Deltaplan wordt binnenkort aangeboden aan de Tweede Kamer en het nog te vormen nieuwe kabinet.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel