Een klas van 52 kinderen, hoe erg is dat?

LELYSTAD • Wo 25 augustus 2021 | 14:54 • Woensdag 25 augustus 2021 | 14:54

Basisschool De Boeier in Lelystad is dit schooljaar noodgedwongen gestart met een klas van 52 leerlingen op één docent en een roulerende onderwijsassistent. Omdat er een lerarentekort is, zijn twee groepen 8 samengevoegd. Een muurtje is weggehaald zodat er goed overzicht kan worden gehouden. Kan het kwaad om 52 kinderen door één docent te laten onderwijzen en zijn er meer scholen die voor deze oplossing kiezen?

Dian Fluijt, orthopedagoog en gepromoveerd op co-teaching, denkt dat de oplossing heel goed kan uitpakken voor de kinderen, maar dan moet er wel samengewerkt worden vanuit een bepaalde visie. Bij co-teaching werkt een groep professionals een aantal dagen in de week samen en versterken ze elkaar. "Je merkt dat leraren dan beter in staat zijn om de kinderen te begeleiden en 1+1 wordt dan 3. Maar dat lukt alleen met een zeer goede voorbereiding en opleiding, niet in een paar weken voorbereidingstijd." Fluijt benadrukt dat ze niet weet hoe De Boeier zich heeft voorbereid op de grote klas: "Het mag niet zomaar een ad-hoc beslissing zijn, dan heb ik te doen met de kinderen."

Directeur Roelie Renzema van basisschool De Boeier was woensdag niet beschikbaar voor vragen van Omroep Flevoland, maar liet eerder in een e-mail aan de ouders weten dat de juf de beide klassen instructies geeft, waarna de onderwijsassistent meehelpt tijdens de les. Renzema: "We moeten samen ontdekken wat hierin goed werkt en wat niet. Deze werkwijze waarbij een onderwijsassistent in de groep bij de leerkracht is, komt op kleinere schaal al voor binnen onze school maar dit is voor het eerst dat we op deze manier aan twee groepen tegelijk gaan lesgeven."

Wethouder Onderwijs Madelon van Noort van de gemeente Lelystad laat weten "het volste vertrouwen te hebben in de deskundigheid van de school voor de keuze van deze noodoplossing. Uiteraard hopen wij dat de openstaande vacature op korte termijn ingevuld kan worden."

Lerarentekort
De keuze om twee klassen samen te voegen komt voort uit het lerarentekort. Harm van Gerven van de PO-raad, de belangenbehartiger van schoolbesturen, heeft nog niet eerder van deze oplossing bij scholen gehoord: "Het lerarentekort komt nu bijna overal voor. We zien dat scholen op zoek zijn naar creatieve oplossingen."

Grada Huis van regiegroep Noodplan Lerarentekort Almere noemt het een uiterste maatregel. Hoewel het lerarentekort in Almere groot is, heeft ze niet eerder gehoord dat scholen voor deze oplossing kiezen, hoewel ze het niet uit kan sluiten dat dit in de toekomst zal gebeuren.

'Hoeft geen drama te zijn'
Ook Huis stelt dat het samenvoegen van klassen "niet gelijk een drama hoeft te zijn". Volgens haar hangt het af van hoe de school het aanpakt. Op meer scholen wordt in units les gegeven, waarbij de leraar de lesstof uitlegt en er vervolgens in kleine groepjes op niveau zelfstandig wordt gewerkt.

Het lerarentekort is een landelijk probleem. Maar regionaal worden er aan verschillende oplossingen gewerkt. Zo werkt de gemeente Lelystad samen met het onderwijs om meer leraren voor de klas te krijgen. "Dit doen we onder andere middels de meeloopdagen 'Kom in de klas'." Daarnaast is de gemeente aangesloten bij Flevowijs.nl. Dat is een regionaal samenwerkingsplatform tussen 18 schoolbesturen die gezamenlijk het doel hebben om personeel voor het Flevolandse onderwijs te werven en te behouden. Ook zegt de gemeente in gesprek te zijn met Windesheim, "om studenten te enthousiasmeren voor een baan in het Lelystadse onderwijs".

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel