Zara kiest Lelystad voor mega distributiecentrum

LELYSTAD
Het Spaanse modebedrijf Inditex gaat in Lelystad een groot distributiecentrum voor Europa bouwen. Inditex is het moederbedrijf van onder meer Zara, Pull & Bear en Bershka. Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Larserpoort en levert 400 banen op. Volgens het bedrijf, en de gemeente Lelystad kan dit aantal in de toekomst zelfs nog verdubbelen.

100 miljoen euro
Inditex koopt zo'n 35 hectare grond met de mogelijkheid om uit te breiden. Vanuit Spanje gaat het bedrijf twee keer per week kleding naar de Lelystadse vestiging leveren, van waaruit het naar winkels in heel Europa wordt gedistribueerd. De bouw van het distributiecentrum kost zo'n 100 miljoen euro.

Wethouder Jop Fackeldey en directeur Rob Verhoeff van Lelystad Airport Businesspark waren woensdag samen op het hoofdkantoor van Inditex in Spanje, waar de overeenkomst is gesloten. Lelystad heeft een jaar bij Inditex gelobbyd, maar na een bezoek aan de stad vorige week heeft de directie de knoop definitief doorgehakt.
 
Inditex: wereldwijd miljardenbedrijf
Het Spaanse bedrijf is één van de grootste modeconcerns in de wereld. Het beheert onder andere de merken Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Stradivarius en Zara Home. Wereldwijd heeft het concern bijna 7300 winkels in 93 landen. Bij het in 1963 opgerichte Inditex werken ruim 162.000 mensen. De vestiging van een distributiecentrum buiten Spanje ligt gevoelig. Het bedrijf heeft nog geen andere centra buiten het moederland, waar een hoge werkloosheid heerst.

Doorbraak voor Lelystad
Wethouder economische zaken Jop Fackeldey noemt de ontwikkeling een doorbraak. De centrale ligging van Lelystad en de ontwikkelingen rondom de A6, het vliegveld en de N302 richting Harderwijk gaven volgens hem de doorslag. "Lelystad komt daarmee voor iedereen dichterbij. Dat versterkt de positie van Lelystad als logistiek centrum."

Het distributiecentrum van Inditex zal bestaan uit bedrijfsgebouwen met kantoor van ongeveer 170.000m2, met opslagruimtes en een groot aantal laad- en losstations voor vrachtwagens. Er wordt gerekend op 100 vrachtwagenbewegingen per dag.

Distributiecentrum opent in 2019
De bouw van het Europese distributiecentrum in Lelystad begint zo snel mogelijk. Mogelijk volgende maand al. In 2019 moet de eerste fase afgerond zijn en gaan de activiteiten van start. In 2020 moet het volledig in bedrijf zijn. In de eerste fase biedt het werkgelegenheid aan 400 arbeidsplaatsen. Dat kan in de toekomst oplopen afhankelijk van marktontwikkelingen en bedrijfscapaciteit.

Wethouder Herrema van Almere:


Gedeputeerde Jaap Lodders:


Een video over het centrum in Spanje

reacties (30)

  • Rachid

     

    Zijn er nog banen

    reageer
  • Ria

     

    Zijn Polen geen mensen? En wonen die niet in Lelystad? Gewoon blij zijn dat we weer in de lift zitten. En even nog niet verder kijken. Wie kan er trouwens in de toekomst kijken?

    reageer
  • Jaap

     

    Wat gebeurt er toch alllemaal in Lelystad, schepen aan de Flevokust, vliegtuigen op het vliegveld en vrachtwagens bij het Distbutiecentrum. En niet te vergeten al die bezoekers in Bataviastad, je zou er nerveus van worden.

    reageer
  • pieter

     

    Na jaren klimt Lelystad uit een diep dal, proficiat en de criticasters en de milieufreaks weer terug naar Mokkum, want daar heerst onder leiding van de grachtengordel-clan op alle gebied een ideaalklimaat.

  • Teunis Bloothoofd

     

    Prima werk mannen! Dit levert een hoop directe en indirecte werkgelegenheid op.

    reageer
  • Albert

     

    Wat een negatief gezeik toch weer, helemaal top voor Lelystad, wees eens blij met een positief bericht inzake werkgelegenheid.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Evert marseille

     

    Laten we nu eerst eens positief zijn over deze belangrijke vestiging in Lelystad. gelukkig dat er veel is geautomatiseerd, want anders zouden dit soort vestigingen in goedkope landen terecht komen. tegenstanders van de luchthaven hebben altijd negatief geoordeeld over de mogelijkheid van banengroei. Dit is dan hoe dan ook een positieve binnenkomer. De keuze voor Lelystad geeft juist aan dat deze internationale onderneming de mogelijkheden hier hoog inschat, want een dergelijke investering doet men niet om Lelystad over de bol te aaien.

    reageer
  • Danny

     

    Ben benieuwd, een DC is tegenwoordig voor 80% geautomatiseerd, komt niet veel handwerk meer aan te pas :)

    reageer
  • Frank

     

    Top Jop (en team). Goed gedaan. Lelystad wordt kleding-hoofdstad van NL.

    reageer
  • Niek

     

    Successen worden meteen geclaimd door de lokale politiek, terwijl de directie van Inditex nou niet bepaald besluit op basis van de babbel van Jop. Wie neemt nu dan de verantwoordelijkheid voor het falen van al die jaren dat er niks van de grond kwam?

    reageer
  • Frank

     

    Het is ook nooit goed.... Ik vind het een superprestatie!!!

  • Bas

     

    Er komt ook nog een groot Van der Valk hotel van 12 hoog met uitzicht op de Oostvaardersplassen en Transavia gaat er haar homebase bouwen

    reageer
  • Henk

     

    Haha al bouw je 20 hoog de oostvaardersplassen ga je van die locatie echt niet zien hoor. Ken uw stad

  • H.Wiesener

     

    Zeker een mooie prestatie van de heren Fackeldey en Verhoef economisch goed voor Lelystad levert banen op.

    reageer
  • Niek

     

    In welke zin kan de prestatie van de heren doorslaggevend zijn geweest dan? Het lijkt mij dat dit soort besluiten meer afhangen van factoren waarop zij geen of weinig invloed hebben.

  • Dirk2

     

    Goed nieuws. Puntje van kritiek: bestaande positie dekt niet de kosten/verliezen van OMALA, inmiddels ruim 8 mio... Prestatie ligt bij de eigenaar, niet de grmeente of OMALA. Daarbij, 400 FTE banen??? Sterk overdreven in dit geval. Dan kan het programma niet uit. Maar 150 is ook mooi!

    reageer
  • Bas

     

    Heel goed nieuws Industrie en distributie moeten blijven groeien. Er kan genoeg groen wijken voor nog meer bedrijven. Hoe meer ecenomie en industrie hoe beter voor onze portemonnees. Weg met groen bedrijven moeten groeien.

    reageer
  • Frits

     

    Dat grasland daar heeft inderdaad weinig natuurwaarde. En Flevoland kan de werkgelegenheid goed gebruiken. Scheelt weer forenzenkilometers op de snelweg, of nog beter: het scheelt uitkeringsgeld.

  • Hannes

     

    Wat de ontwikkelingen voor de passagiers van Schiphol betreft; met alle valse concurrentie van dien!. Dan kan de uitbreiding van vliegveld Lelystad totaal nog een ander plaatje krijgen!! "Vooral op logistieke samenwerkingsgebied! Is er nog heel wat continuïteit veranderingen te verwachten!!" Mocht het toch niet baten! Dan kan Lelystad misschien in alle bescheidenheid alleen op een luchtvrachtverkeerststation uitbreiden !! Dan pas geeft het economisch zoden aan de dijk!! (( Maar jammer genoeg ten kosten van de omliggende leefbaarheid!!))

    reageer
  • Harm Nouwens

     

    Gefeliciteerd Jop ! En natuurlijk het hele team!

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    Advies: bouw er een extra verdieping op met voldoende ruimte voor 200 stapelbedden voor het Polenhotel, scheelt een hoop woon-werkverkeer.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Da's nog eens echt goed nieuws!

    reageer
  • Hans

     

    400 banen..!! Maarrr wie gaan er werken? Juist...goed geraden. De polen. Want geen enkele Nederlander gaat daar voor een habbekrats werken. Je wordt er compleet uitgemolken. Dus alleen de gemeente zelf wordt er ietsjes beter van. Die verkoopt z'n grond. Maar ook niet tegen de vraagprijs.

    reageer
  • Bas

     

    Oh het gaat over Lelystad, werkgelegenheiden de Schiphol luchthaven... dan komt er weer een mega portie jaloezie tevoorschijn...

  • Hans

     

    400 banen..!! Maarrr wie gaan er werken? Juist...goed geraden. De polen. Want geen enkele Nederlander gaat daar voor een habbekrats werken. Je wordt er compleet uitgemolken. Dus alleen de gemeente zelf wordt er ietsjes beter van. Die verkoopt z'n grond. Maar ook niet tegen de vraagprijs.

    reageer
  • Jaap

     

    Gefeliciteerd, je bent de eerste die positief nieuws weer negatief weet uit te leggen.

  • Mars

     

    Positief nieuws!

    reageer
  • Claartje

     

    Dat is goed nieuws en een oppepper voor de werkgelegenheid in Flevoland. Prima!

    reageer
  • Martin

     

    Flevoland in ontwikkeling. Mooie ontwikkelingen en natuurlijk een prima keuze om voor Lelystad te kiezen. Gefeliciteerd !

    reageer
  • Roel

     

    Critici van Jop: kom er maar in!

    reageer
  • De ingenieur

     

    Mooi, dan kan er ook wat vrachtverkeer op het nieuwe vliegveld verwacht worden.

    reageer
  • Piet

     

    Alleen is dat niet de bedoeling. Er komen geen faciliteiten voor vrachtafhandeling. Alleen een passagiersterminal en wat onderhoudsbedrijven. Meer niet.

  • michael

     

    lang onderhandeld en ik had eigenlijk nooit verwacht dat dit zou komen naar de polder. Een magazijn van 170 000m2 .. dat is gelijk 1 van de grootste in Nederland ?? Lelystad gefeliciteerd !!

    reageer
  • Geweldig nieuws voor Lelystad.

    reageer
  • pieter

     

    Top voor Lelystad !!!!!!, 400 BANEN, !!!! zou dat o.a. door het door "velen" verfoeide vliegveld komen. ?????

    reageer
  • Lies

     

    Mooi voor Lelystad!

    reageer
  • Pk

     

    Gefeliciteerd Jop

    reageer
  • jwb

     

    Mooie prestatie van Fackeldey en Verhoeff en goed nieuws voor Lelystad! Dat zou inderdaad wel eens een doorbraak kunnen zijn, want een investering van deze grootte trekt natuurlijk wel de aandacht van andere bedrijven.

    reageer
  • Frits

     

    Ja, hopelijk van Tesla. Lelystad toont immers duidelijk aan zo'n groot project aan te kunnen. En Lelystad Airport is natuurlijk een grote plus voor eigenaren/directieleden van zulke grote internationale bedrijven die met een privéjet vliegen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert