Bereikbaarheid Airport kost ruim 30 miljoen euro
Om Lelystad Airport goed bereikbaar te maken via de weg, per openbaar vervoer én met de fiets, wordt in totaal 31,5 miljoen euro in infrastructuur uitgetrokken. Een deel van die uitgaven is al gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money naar de kosten van Lelystad Airport.
Een bouwproject dat op dit moment heel zichtbaar is, ligt bij de snelweg A6 bij Lelystad. Hier wordt hard gewerkt aan de nieuwe afslag 9. Verkeer van en naar Almere kan straks via deze afrit naar het vliegveld en het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark rijden. Later komt er ook een weg richting Lelystad zelf. Deze zogeheten halve aansluiting op de snelweg kost 18,3 miljoen euro en wordt volledig door het Rijk betaald. De nieuwe afrit moet in het eerste kwartaal van volgend jaar gereed zijn.
Twee jaar geleden stonden betrokken bestuurders klaar met hun koffer om symbolisch te vertrekken
Lelystad Airport moet niet alleen goed bereikbaar zijn met de auto, maar ook met het openbaar vervoer. Een aparte spoorlijn komt er niet. Daarom is een snelle busverbinding vanaf station Lelystad Centrum de oplossing. Die doet er tien minuten over.
De snelle bus is de Airport Express, waarvoor in maart 2019 een tienjarig contract is getekend met Arriva. De elektrische bussen zijn al besteld, maar moeten vanwege de uitgestelde opening van de luchthaven een jaar ergens anders worden ingezet. Dat kost de provincie circa 220.000 euro extra.
Artistieke impressie van het nieuwe busplein
Met de e-bike op vliegvakantie
En dan ligt er sinds twee jaar ook een snelle e-bike fietsroute tussen het centrum van Lelystad en de luchthaven. Die is ook bedoeld voor mensen die op het Lelystad Airport Business Park werken en de fiets in plaats van de auto nemen. Hiervoor heeft eerder een stimuleringsregeling bestaan. Of er daadwerkelijk vakantiereizigers met hun fiets en koffer via dit fietspad naar de luchthaven gaan valt te bezien. De provincie heeft 1,2 miljoen aan het fietspad en 'mobiliteitsmanagement' uitgegeven, de gemeente 700.000 euro.
De eindbalans
Daarmee kunnen we de balans opmaken. Zetten we alle uitgaven op een rij, dan is er op de luchthaven zelf en direct eromheen aan infrastructuur (direct en indirect) 153,4 miljoen euro uitgegeven, 24,3 miljoen euro aan operationele/exploitatiekosten, 9,0 miljoen aan ambtelijke ondersteuning, 7,2 miljoen aan onderzoeken en rapporten, 1,6 miljoen aan lobby en communicatie en 603.000 euro aan opleidingskosten. Er resteert 6,9 miljoen euro aan overige kosten. Daarin zit 4,3 miljoen euro die Schiphol Real Estate heeft geïnvesteerd in de aankoop van grond tegenover de nieuwe terminal. Plus 950.000 euro die Lelystad Airport bijdraagt aan het Luchthavenfonds.
Verder staat er nog voor 11,1 miljoen euro open aan investeringen, waarvoor wel geld is gereserveerd maar die nog niet zijn gedaan. Onder de streep komen we dan tot 214,2 miljoen euro. Lelystad Airport heeft hiervan het grootste deel voor zijn rekening genomen: 123,6 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 32,9 miljoen aan kosten gemaakt, Luchtverkeersleiding Nederland 31,5 miljoen.
Kijken we naar wat de Flevolandse overheden hebben uitgegeven, dan is dat 18,6 miljoen euro door de provincie, 7,2 miljoen door de gemeente Lelystad en afgerond vier ton door de gemeente Almere.
Een uitgebreid artikel over ons onderzoek is te vinden bij Follow the Money.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
Deel artikel
gerelateerde artikelen
-
AD: 'CU en D66 niet akkoord met opening Airport'LELYSTAD
LELYSTAD •Coalitiepartijen ChristenUnie en D66 hebben vlak voor de val van het kabinet een snelle opening van vliegveld Lelystad Airport tegengehouden. Dat schrijft het AD na een reconstructie. Volgens de krant...
-
Gemeenten verwachten minder hinder na herindeling luchtruimFLEVOLAND
FLEVOLAND •De gemeenten Lelystad en Almere staan positief tegenover het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om vliegroutes van en naar Schiphol in de toekomst te verleggen. Hierdoor komen er minder vliegtui...
-
Veel minder lawaai door vliegverkeer Lelystad AirportLELYSTAD
LELYSTAD • Maandag 22 februariLelystad Airport is het afgelopen jaar, zoals te verwachten was, ruim binnen de geluidsnormen gebleven. De luchthaven is nog niet open voor commercieel verkeer en vanwege de coronamaatregelen was er i...
recent nieuws
-
Man aangereden door heftruckURK
URK •Op het industrieterrein van Urk is een man zaterdagavond aangereden door een heftruck. Het slachtoffer moest met ernstig beenletsel naar het ziekenhuis worden gebracht. De aanrijding was rond 22:15 uu...
-
Ellian: "Stop met verwijten en zoek naar oplossingen"ALMERE
ALMERE •VVD-fractievoorzitter Ulysse Ellian is bezorgd over de omgangsvormen en het gebrek aan samenwerking in de Almeerse politiek. Ellian maakt als nummer 22 op de VVD-lijst grote kans op een zetel in de Tw...
-
Geke van der Sloot presenteert haar achttiende albumURK
URK •Zangeres Geke van der Sloot heeft zaterdag op Urk haar achttiende cd gepresenteerd. Het gaat om een paasalbum. Het eerste exemplaar reikte de zangeres uit aan jongerenpastor Sjoerd Bakker, vanwege zij...