Wegen en rotondes aangepast vanwege het transport van windturbines

SWIFTERBANT • Wo 23 maart 2022 | 17:18 • Woensdag 23 maart 2022 | 17:18

Wegen en rotondes om Swifterbant moeten worden aangepast om de enorme onderdelen van windturbines te kunnen transporteren. Windplanblauw is namelijk gestart met de bouw van 37 windturbines op land. De aanvoer van de turbine-onderdelen vindt zowel over water als over land plaats.

Dit heeft nogal wat voeten in aarde, want de onderdelen kunnen 90 meter lang zijn en 6,40 breed. Eind februari werd de Klokbekerweg al verbreed en eind maart wordt gestart met het aanpassen van de rotondes in de Dronterringweg, ter hoogte van De Kolk en de Poort.

Rechtdoor op de rotonde
Deze rotondes worden tijdelijk zo aangepast, dat de transporten met windturbineonderdelen letterlijk rechtdoor kunnen rijden, zonder de rotondebocht te hoeven nemen. Daarvoor moet de helft van de rotondes aan de dorpskant 'plat' worden gemaakt. Beplanting en kunstwerken worden hiervoor tijdelijk verwijderd.

Ook worden de verkeersborden flexibel gemaakt, zodat ze platgelegd kunnen worden als de transporten er langs gaan. Voor het gewone verkeer verandert de verkeersituatie overigens niet.

Deze maatregelen zijn tijdelijk. Als de transporten klaar zijn, wordt alles weer in de oude situatie teruggebracht. Naar verwachting is dat uiterlijk eind van dit jaar.

Speciale transporten, ook 's nachts
De onderdelen van de turbines worden tussen maart en september naar het gebied gebracht. Het gaat gemiddeld om 15 speciale transporten per week. Sommige delen komen via Flevokust Haven, en worden via de IJsselmeerdijk, Klokbekerweg en de Swifterringweg naar het projectgebied vervoerd. Andere transporten komen via Port of Amsterdam via de snelweg richting Swifterbant.

Rotorbladen en torendelen worden ’s nachts vervoerd vanwege hun grootte, overige onderdelen overdag. Alle transporten vinden onder begeleiding plaats, het zogeheten 'convoi-exceptionel'.

Windpark Windplanblauw bestaat straks uit 37 windmolens op land en 24 windmolens in het IJsselmeer. In 2022 staat de bouw op land in het teken van het afronden van de civiele en infrawerkzaamheden en het onderstation, gevolgd door de bouw van de nieuwe windturbines vanaf maart. Daarnaast wordt in maart gestart met de sanering van de 28 bestaande windturbines langs de IJsselmeerdijk, windpark Irene Vorrink, en de bouw van de funderingen voor de nieuwe windturbines.

Speciaal transportroutes
Vanuit Amsterdam rijden de vrachtwagens via de A6, afslag Lelystad Noord en vervolgens via de N307 richting Flevokust Haven. Vanuit daar langs de IJsselmeerdijk, Klokbekerweg, Swifterringweg en Dronterringweg. Op sommige punten worden in deze route aanpassingen gedaan, zoals verbreding van de wegen of verharding van de bochten. Er worden geen wegen permanent afgezet of langdurige omleidingen ingesteld.

Ook IJsselmeer deels afgesloten
Eerder werd al bekendgemaakt dat een deel van het IJsselmeer afgesloten wordt voor de scheepvaart vanwege de aanvoer van onderdelen via het water. Het gebied waar het om gaat strekt zich uit tussen de haven van Flevokust in Lelystad en de Ketelbrug.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel